Czym jest jesienna depresja?

Objawami seznowej depresji, czasem nazywanej jesienną są: poczucie zmęczenia, obniżona motywacja i zmniejszony napę do działania, nadmierna senność, która nie daje wypoczynku, brak albo nadmiar apetytu, trudności z koncentracją, bóle głowy i/lub mięśni, które ujawniają się okresowo w sezonie jesienno-zimowym. Nie zawsze występują - smutek, przygnębienie lub rozdrażnienie, które powszechnie kojarzą się z depresją. Problemy typowe dla sezonowych zaburzeń afektywnych uaktywniają się pod koniec lata, kiedy zaczyna brakować światła słonecznego, a pogoda jest bardziej przygnębiająca. Sezonowe zaburzenia nastroju to, jak pisze prof. Łukasz Święcicki tzw. zaburzenia subkliniczne, to znaczy, że ich nasilenie jest łagodne i na ogół nie wymaga specjalistycznego leczenia. Dla osoby, która ich doświadcza objawy są przykre i wpływają na subiektywne pogorszenie funkcjonowania, jednak jest w stanie zmobilizować się (lub zmusić) do wykonywania codziennych obowiązkow zawodowych i rodzinnych.

Photo-by-Dmitry-Ratushny-on-Unsplash

Jak walczyć z sezonową depresją?

Przykładów na walkę z problemem jest wiele. Dodatkowym plusem jest to, że możemy wykorzystać je w domu. Czynnikiem chroniącym jest harmonijne życie, w którym dbamy o proporcje aktywności i pracy - odpoczynku i snu - bliskości, zabawy i relacji towarzyskich.

Rcuh na świeżym powietrzu – chcąc poprawić swoją kondycję psychiczną, powinniśmy zadbać o kondycję ruchową. Aby poprawić nasz stan zdrowia warto więcej przebywać na świeżym powietrzu. Dowody naukowe pokazują, że osoby uprawiające różne dyscypliny sportowe, nawet amatorsko, są mniej zmęczone i mają więcej wewnętrznej energii. Dzieje się to m.in dzięki wydzielaniu endorfin, czyli hormonów szczęścia, które organizm zaczyna produkować już przy 30 min wysiłku fizyczego. Hormony te powodują, że mamy lepszy nastój, zmniejsza się odczuwanie bólu i poprawia napęd. Ruch pobudza krążenie, a to oznacza więcej tlenu dla wszystkich komórek ciała. Dlatego - szczególnie w przypadku osób prowadzących siedzacy tryb życia - dzięki wysiłkowi fizycznemu zmniejsza się poczucie zmęczenia, bo mózg, mięśnie i narządy wewnętrzne pracują wydajniej. Pomysłami na aktywne spędzanie czasu są: spacery w jesiennym słońcu, jazda na rowerze, bieganie, otwarta siłownia, zabawa z dziećmi. Jeśli pogoda nie dopisuje możemy wybrać się na basen, łyżwy, aerobik, jogę, ściankę wspinaczkową, czy saunę.

Zdrowe odżywianie się – musimy zadbać o dietę bogatą w wiele witamin oraz mikroelementów. Nasza dieta powinna zawierać dużo sezonowych warzyw i owoców. W odpowiedniej diecie nie powinno zabraknąć orzechów, pestek owoców oraz... kostki gorzkiej czekolady (minimum 70% kakao), która zawiera w sobie dużo magnezu. Warto zadbać o suplementację "witaminy słońca", czyli witaminy D3. To najczęściej jej brak możemy zaobserwować w czasie jesienno- zimowym. Witamina ta jest współodpowiedzialna za spadek formy psychicznej.

Photo-by-Clay-Banks-on-Unsplash

Czas dla siebie - jeśli czujemy zmęczenie, czy rozdrażnienie powinniśmy zadbać o samych siebie. Sposobów relaksacji jest wiele, zaczynając od słuchania muzyki, czytania książek, oglądania filmów i seriali, gorącej kąpieli, zapalenia świeczek i kominków zapachowych, wietrzenia pomieszczeń w domu, kończąc na ćwiczeniach relaksacyjnych takich jak medytacja, czy trening autogenny Schultza. Ponadto na nasze samopoczucie, znaczący wpływ mają spotkania towarzyskie, podczas których możemy odreagować stres, podzielić swoimi zmartwieniami lub po prostu zdystansować do swoich codziennych trosk. Bliskość, pocałunki i seks są równie ważne, dodają wewnętrznej energii, pobudzają wydzielanie oksytocyny, która ma właściwości relaksujące, więziotwórcze i obniżające lęk. Na każdego człowieka wpływać będzie co innego, dlatego każdy z nas szuka swojej drogi do relaksu.

Światłoterapia - powszechna w krajach skandynawskich, gdzie niedobór promieni słonecznych wpływa na całe społeczeństwa. Lampy do fototerapii są dostępne również w Polsce. Sprzyjać mogą także wyjazdy w okresie jesienno-zimowym do innej strefy klimatycznej, by skorzystać z promieni słonecznych i opóźnić wystąpienie jesiennej depresji lub zupełnie uniknąć jej wystąpienia. Warto wykorzystywać każdy moment na świeżym powietrzu, stawać w miejscach nasłonecznionych, odwracać twarz i oczy w kierunku światła.

Kiedy skorzystać z pomocy specjalisty?

Czując, że smutek oraz brak chęci do życia pogłębiają się, trudności ze snem są coraz większe. Gdy zauważysz, że nic Cię nie cieszy, nie czerpiesz przyjemności zmysłowej z jedzenia, seksu, snu, sportu, jesteś coraz bardziej rozdrażniony lub wycofany, możesz sięgnąć po pomoc specjalisty. Psycholog lub psychiatra pomogą poznać przyczynę Twojego stanu psychicznego oraz przedstawią sposoby poradzenia sobie z problemami.

Jeśli masz wątpliwości, co do swojego stanu psychicznego i obawiasz się depresji, skontaktuj się ze specjalistą, który profesjonalnie oceni Twoje funkcjonowanie.

Zespół Uważnej

Umów spotkanie

Kamila Fryc
tel. 796 030 230
Marzena Ciesiółka
tel. 697 310 623
Aleksandra Szarek-Baryga
tel. 664 713 900
Paulina Zerka
tel. 730 767 067
Krzysztof Rzepski
tel. 516 743 630
Piotr Sibilski
tel. 502 720 111

Przyjdź na wizytę

Uważna
Pracownia Terapii

ul. Kasztelańska 7
60-316 Poznań

Zobacz wskazówki dojazdu.

Dołącz do nas na Facebook'u