Postanowienia noworoczne – czas zmian.

Jak w nich wytrwać?

3… 2… 1… Witaj w nowym roku! Nowy rok wiąże się z nadziejami, marzeniami i oczywiście postanowieniami: nie będę palił, zacznę ćwiczyć regularnie, przejdę na dietę i tym razem założę tę obcisłą sukienkę! Kto z nas tego nie robił? Tylko jak sprawić, aby tym razem się udało?

Photo_by_Brooke_Lark_on_Unsplash

Celnie w cele.

Magia sylwestrowej nocy sprawia, że lubimy marzyć, więcej – chcemy żeby to o czym marzymy w świetle fajerwerków się spełniło. Jednak marzenie to zaledwie początek.

Dobrym pierwszym krokiem, aby je bardziej urzeczywistnić może być przelanie naszego postanowienia na papier. Może to być lista najistotniejszych rzeczy, na których ci zależy lub jeden cel w postaci rysunku wiszący na przykład w kuchni na lodówce. Dokładnie przemyślany i sprecyzowany cel staje się bardziej realny i możliwy do spełnienia: będę biegać co drugi dzień przez 30 minut wokół jeziora. Cele realnie postawione to sprytne* cele.  Pamiętaj, aby mierzyć siły na zamiary, często o tym zapominamy, stawiając sobie zbyt wysoką poprzeczkę. Podejmij się czegoś, co jest dla ciebie istotne i możliwe do spełnienia, a co za tym idzie przynosi widoczne efekty. Biegając możemy zrobić to, sprawdzając czas i ilość pokonanych kilometrów, nie zakładaj, więc od razu biegu w maratonie. Pamiętaj o metodzie małych kroków – przecież nie od razu Rzym zbudowano. Rzucając palenie możesz przyjrzeć się czy stopniowo spalasz coraz mniej papierosów, bo trudniej jest tak po prostu zrezygnować z nałogu. Warto zastanowić się, jaką potrzebę zaspokaja nam papieros -  relaks (?) odreagowanie stresu (?) towarzystwo (?) przyjemność (?) i w jego miejsce znaleźć zdrowszy zamiennik, żeby w obszarze danej potrzeby nie zastała cię pustka, bo wtedy może być trudniej. Podobnie jest, gdy postanawiasz rzucić słodycze (uzależnienie od cukru jest bardzo silne). Możesz się do tego przygotować, zastanawiajając się, co zapewniają ci te słodkości. Gdy już to odkryjesz, pomyśl czym zdrowszym możesz zapewnić sobie to samo. Wtedy łatwiej będzie wytrwać.

W drodze na szczyt

Od słowa do czynu daleka droga. Co sprawia, że to może się udać? Robert Collier powiedział: „Sukces to suma niewielkiego wysiłku powtarzanego z dnia na dzień.” (Wspomniana metoda małych kroków!) Dążenie do celu to pewien proces, w którym bardzo pomocna może stać się motywacja i nasz własny wkład. Dla biegacza może to być nowy strój sportowy i codzienne wstawanie rano, dla kogoś, kto chciałby zadbać o linię motywacją może być myśl o pięknej sukience wiszącej w szafie i a wkłądem - trud w postaci zmiany nawyków żywieniowych. Jak wiadomo nie od dziś najtrudniej jest zacząć, kiedy jednak już to robimy w dodatku z pozytywnym nastawieniem – nasz cel zbliża się dużymi krokami. A co potem?

Dotrzymanie noworocznego postanowienia przypomina wspinaczkę na wielką górę. Małymi krokami, często z ogromnym wysiłkiem pokonujemy szlak, aby dostać się dokładnie tam gdzie chcemy. Po drodze się potykamy, może i nie raz. Rozsypał nam się wór z cytatami, więc jeszcze jeden, który tu pasuje: ”Sukces to drabina, po której nie sposób wspiąć się z rękami w kieszeniach” [P. Wylie]. Obserwuj ludzi, którzy osiągają to, o czym marzysz, dążących do celu. Zastanów się, co was różni. Co takiego robią? W jaki sposób? Żeby znaleźć się tam, gdzie ty byś chciał. Oceń, czy to na twoje możliwości/zdrowie/wiek/gotowość. Co poświęcili i czy ty jesteś w stanie to poświęcić? Droga do celu bywa stroma i wymaga wytrwałości, czasu i wysiłku. Ale jaka satysfakcja, gdy znajdziesz się w miejscu, o którym dziś marzysz.  

Photo_by_Jorige_Kuzmaite_on_Unsplash

* sprytne cele, czyli S.M.A.R.T.

S - specific - skonkretyzowany - nie może być zbyt ogólny, bo skąd wtedy wiedzieć, od czego zacząć, żeby go zrealizować?
M - measurable - mierzalny – jak sprawdzić, czy się go osiągnęło?
A - achievable - osiągalny - gdy poprzeczka jest zbyt wysoko nawet Kozakiewcz jej nie sięgnie.
R - relevant - to musi być coś, co naprawdę ma dla ciebie znaczenie i co będzie krokiem na przód, cel, który nie jest twój, własny może się nie sprawdzić.
T - time-bound - określony w czasie - do kiedy chcesz go osiągnąć?

Zespół Uważnej

Tags: Blog

Umów spotkanie

Kamila Fryc
tel. 796 030 230
Paulina Zerka
tel. 730 767 067

Aleksandra Szarek-Baryga
tel. 664 713 900

Krzysztof Rzepski
tel. 516 743 630
Piotr Sibilski
tel. 502 720 111

Przyjdź na wizytę

Uważna
Pracownia Terapii

ul. Kasztelańska 7
60-316 Poznań

NIP: 777-291-26-15

Dołącz do nas na Facebook'u

Zobacz wskazówki dojazdu.