Psychoterapia - zakres leczenia.

Perspektywa codzienności

Życie jest pełne wyzwań – obowiązki rodzinne, stres w pracy, niezaliczony egzamin, rozstanie, ból choroby. Praca nad samym sobą by każdego dnia stawać się coraz doskonalszą wersją siebie. Przecież „trzeba” podążać za trendami, w końcu każdy musi być fit. Inaczej człowiek XXI w. nie spełniałby oczekiwań współczesnego społeczeństwa. Zastanówmy się przez chwilę, po co nam to wszystko? Czy pogoń za ciągłym dopasowywaniem się do innych jest warta naszego wysiłku? Czy obraz kreowany przez media, jest możliwy do osiągnięcia? Czy daje nam to szczęście? Co z naszym własnym sposobem na życie, satysfakcjonującym Ego? Nie lepiej żyć pełnią życia, w zgodzie z sobą samym? Żyjąc w ciągłym biegu z czasem zaczyna narastać zniechęcenie, napięcie, brak motywacji do działania. Żyjąc tak aktywnie, szybko i intensywnie bywamy zdenerwowani, brakuje nam czasu na relaks. Długotrwały stres i pośpiech mogą powodować różnego rodzaju napięcia, którym towarzyszą bóle głowy, męczliwość, bóle mięśni - pewnie wszyscy dobrze je znamy? Wszystko to sprawia, że czujemy się zmęczeni, zestresowani, zagubieni, pod presją. Może to być tylko okresowy spadek formy, czy gorszy dzień, jednak u niektórych przeradza się w coś głębszego. Taka osoba zaczyna mieć wątpliwości, w którą stronę pójść, wstydzi się zwrócić o pomoc lub nie wie komu powierzyć swoje problemy. Jest zagubiona. Sięga po alkohol lub inne sposoby na unikanie trudności. Po omacku szuka rozwiązań i alternatyw. Jak wobec tego poradzić sobie z tym wszystkim?

Photo-by-Elijah-ODonell-on-Unsplash.jpg

Antidotum

To właśnie psychoterapia jest główną formą pomocy osobom borykającym się z problemami natury psychospołecznej. Psychoterapeuta - przewodnik w wędrówce w głąb siebie - przez bezpośredni kontakt z osobą borykającą się z problemami, dobiera odpowiednią formę terapii. Jak powiedział prof. Bogdan de Barbaro podczas I-go Kongresu Zdrowia Psychicznego: psychoterapia nie jest dla wszystkich; jest dla tych, którzy sprawdzili, że ich zasoby nie wystarczyły.

Badania pokazują, że dla skuteczności psychoterapii najważniejszy jest tzw. związek terapeutyczny, czyli relacja między pacjentem a terapeutą, która ma wymiar profesjonalny, interpersonalny i emocjonalny. Są to „wzajemne uczucia i postawy w relacji klient - terapeuta, a także sposób ich wyrażania” [Gelso, Carter, 1994]. Zdolność do zaufania drugiemu człowiekowi, wspólne zaangażowanie w cele i zadania terapeutyczne, gotowość do bycia otwartym w relacji, składają się na jakość relacji terapeutycznej i skuteczność leczenia. Dlatego w Uważnej Pracowni Terapii nie prowadzimy psychoterapii online. Głęboko wierzymy, że bezpośredni kontakt dwojga ludzi, jest niemożliwy do odtworzenia w pośrednictwie nowoczensych technologii, kiedy monitor staje pomiędzy.

Zakres leczenia

Z racji tego, że każdy człowiek jest inny i przy tym niesie przez życie swój własny bagaż doświadczeń - zakres leczenia psychoterapeutycznego będzie bardzo zróżnicowany i dobierany indywidualnie. Może być nim zmniejszenie objawów, zrozumienie siebie i swoich wzorców postępowania, poprawa funkcjonowania, wydobycie się z kryzysu życiowego lub małżeńskiego. Jeśli wolimy rozmowę z terapeutą w cztery oczy możemy skorzystać z terapii indywidualnej, która jest w ofercie Pracowni. Być może będzie wtedy odrobinę łatwiej podzielić się swoimi lękami, niepowodzeniami dnia codziennego, poczuciem bezsilności czy żalem po odejściu kogoś bliskiego. Dla zrozumienia swoich problemów interpersonalnych dobrą formą może okazać się terapia grupowa.

Psychoterapia jest formą leczenia o bardzo szerokim zakresie. Badania wykazały, że jest ona skuteczna w przypadku leczenia depresji, fobii, bulimii, zaburzeń osobowości i innych zaburzeń psychicznych. Prowadzi do zmniejszenia objawów i poprawy funkcjonowania. Ale co ciekawe - a często pomijane, psychoterapia jest skuteczna także w schorzeniach takich jak: łuszczyca [Zachariae ze współp., 1996], zespół jelita drażliwego [Van Dulmen, Fennis i Bleijenberg, 1996] czy w przypadku bólu brzucha, głowy, kręgosłupa, a także nudności, nie mających podłoża medycznego [Kashner, Rost, Cohen, i in.,1995]. Badania pokazały, że im częściej pacjenci z takimi zaburzeniami brali udział w psychoterapii, tym bardziej poprawił się stan ich zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Spotkania z psychoterapeutą są dobrym rozwiązaniem dla osób odreagowujących stres poprzez nadużywanie substancji, ryzykowny seks, kompulsywne zakupy. Regularne wizyty mogą pomóc odnaleźć nową drogę i zadbać o satysfakcjonujące życie.

Photo-by-Alisa-Anton-on-Unsplash

Badania efektywności psychoterapii jasno wskazują, że najdonioślejszym czynnikiem leczącym w terapii jest tzw. sojusz terapeutyczny – relacja jaką buduje terapeuta wraz ze swoim pacjentem. Bardzo istotne jest zaangażowanie z obu stron. Aby sojusz mógł powstać, potrzebne jest podstawowe zaufanie. Pomaga w tym szczerość i uczciwość terapeutyczna oraz świadomość kompetencji psychoterapeuty. Kiedy coś nam dolega i wybieramy się z wizytą do lekarza, oczekujemy od niego zrozumienia i fachowego podejścia do sprawy. Dokładnie tak jest w przypadku psychoterapeuty. Oczekujemy od niego współczucia i życzliwości oraz tego że zrozumie nawet, gdy mu tego nie ułatwiamy - mamy inne zdanie, bywa że jesteśmy zdenerwowani, niezdecydowani, przestraszeni.

By niemożliwe stało się możliwe

Adaptacja do nagłych zmian w życiu takich jak: utrata pracy, choroba, śmierć kogoś bliskiego, rozwód to bolesne wyzwania. Podobnie trudne doświadczenia z przeszłości, czy codzienne niepowodzenia, które dla jednego mogą być błahostką dla innego – całym światem. W takich sytuacjach bardzo ważna jest reakcja, chęć pomocy samemu sobie, chęć wyjścia z psychicznego dołka. Tak, jak ciało atakowane przez wirusy zaczyna chorować, tak i dusza czasem potrzebuje „lekarza”. Nie bójmy się zatem zapobiegać rozpowszechnianiu się naszej wewnętrznej infekcji. Potrzeba tak niewiele by nasze jutro stało się lepszą wersją minionego dnia.