Diagnoza neuropsychologiczna dzieci i osób dorosłych
Oferta diagnozy neuropsychologicznej osób dorosłych skierowana jest do:
- osób z chorobami neurologicznymi (np. udar mózgu, wylew, guz mózgu, uraz czaszkowo-mózgowy)
- osób doświadczających trudności z pamięcią i koncentracją uwagi (np. zapominanie treści odbytej niedawno rozmowy czy polecenia służbowego, zaniki pamięci, łatwe rozpraszanie się)
- osób chcących wykonać diagnozę w kierunku ADHD lub ADD (od 16 r.ż. do dorosłości)
- osób przeżywających niepokój w związku z kłopotami w wykonywaniu czynności dnia codziennego, które do tej pory nie sprawiały im trudności (np. obsługa bankomatu, opłacanie rachunków, organizowanie pracy, planowanie, korzystanie ze środków komunikacji publicznej, odnajdywania się w topografii miasta, "gubienie" przedmiotów, unikanie wcześniej lubianych czynności itp.)
Badanie diagnostyczne można wykonać na własne potrzeby oraz na zlecenie lekarza rodzinnego, internisty, neurologa, geriatry, psychiatry. Celem diagnozy najczęściej jest badanie w kierunku zaburzeń na tle organicznym (w tym ADHD, ADD) lub ocena ich przebiegu.
Najczęstszymi powodami skierowania na badanie neuropsychologiczne jest ocena funkcjonowania mózgu pod kątem diagnozy:
- zespołu nadpobutliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD, ADD)
- zespołu otępiennego (choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, otępienie naczyniowe i inne schorzenia neurodegeneracyjne)
- tzw. objawów Long COVID albo post-COVID, czyli trudności poznawczych utrzymujących się po przechorowaniu koronawirusa
- organicznych zaburzeń psychicznych (organiczne zaburzenia nastroju i inne)
- podłoża łagodnych zaburzeń poznawczych (MCI).
Na badanie kierowani są również pacjenci po operacjach neurochirurgicznych, po przebyciu udaru mózgu czy urazu czaszkowo-mózgowego np. w wyniku wypadku.
Na spotkanie zapraszamy osobę zainteresowaną wraz z członkiem rodziny, który dobrze zna pacjenta. Pełne badanie polega na zebraniu szczegółowego wywiadu na temat funkcjonowania osoby badanej, przeprowadzeniu testów diagnostycznych, wypełnieniu kwestionariuszy i ostatecznie na całościowej ocenie zebranych wyników przez psychologa. Może trwać od jednego do kilku spotkań.
Na badanie proszę zabrać ze sobą:
- karty informacyjne ze szpitala z oddziałów: neurologii, neurochirurgii, intensywnej terapii, psychiatrii, rehabilitacji neurologicznej,
- opisy badań obrazowych mózgu (tomografia lub rezonans głowy),
- wyniki dotychczasowych badań lub opinii psychologa, neuropsychologa i/lub neurologopedy,
- listę przyjmowanych leków,
- okulary do czytania, aparat słuchowy.
Więcej informacji na temat przebiegu badania, znaleźć można tutaj.
Diagnoza neuropsychologiczna dzieci skierowana jest do:
- dzieci ze schorzeniami neurologicznymi, zaburzeniami neurorozwojowymi, chorobami rzadkimi lub u których podejrzewa się neurologiczne podłoże obserwowanych trudności (od 4 do 10 r.ż.);
- dzieci doświadczających trudności z nauką, koncentracją lub nabywaniem umiejętności oczekiwanych dla danego etapu rozwojowego dziecka (od 4 do 10 r. ż)
- dzieci i nastolatków z podejrzeniem zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD, ADD) w wieku od 6 do 15 r. ż.
- dzieci u których wskazania do badania neuropsychologicznego widzi psychiatra, pediatra, neurolog, wychowawca, psycholog, pedagog czy logopeda.
Badanie diagnostyczne rozpoczyna się konsultacją z rodzicami, podczas której zbierany jest wywiad nt. rozwoju dziecka i obserwowanych trudności. Samo badanie ze względu na możliwości małego pacjenta odbywa się podczas kilku spotkań. W czasie spotkań diagnostycznych psycholog nawiązuje współpracę z dzieckiem i za pomocą testów lub prób klinicznych ocenia poszczególne obszary funkcjonowania poznawczego oraz rozwój zdolności adekwatnych do wieku. Diagnoza zakończona jest podsumowaniem i przekazaniem wyników wraz z wskazówkami dotyczącymi ewentualnego dalszego leczenia lub wspierania rozwoju.
Na badanie proszę zabrać ze sobą:
- wyniki dotychczasowych badań, opinii i orzeczeń np. z poradni psychologiczno-pedagogicznej, z oceny gotowości szkolnej i inne sporządzane przez psychologa, neuropsychologa, logopedę lub wychowawcę,
- karty informacyjne ze szpitala z oddziałów: pediatrii, neurologii, neurochirurgii, psychiatrii lub dokumentację medyczną, jeżeli dziecko jest diagnozowane i leczone w poradni
- opisy badań obrazowych mózgu (tomografia lub rezonans głowy), jeżeli były wykonywane
- listę przyjmowanych leków,
- okulary do czytania, aparat słuchowy, jeżeli dziecko używa.
Artykuły:
- Terapia psychologiczna osób z ADHD
- Jak przebiega badanie neuropsychologiczne dziecka?
- Badanie neuropsychologiczne
- Zaburzenia funkcji poznawczych
- Zaburzenia językowe - afazja
Copyright © Uważna Pracownia Terapii - Poznań